X
تبلیغات
نماشا
رایتل
یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 @ 01:29 ق.ظ

مدیریت زمان

اصول مدیریت زمان

         چشم اندازها و رویا های ما، بیانیه ماموریت شخصی

         هدف گذاری

         تعیین اولویت

         رعایت اولویت

 

عمر ما چگونه می گذرد؟

         بیست و پنج سال صرف خوابیدن می شود.

         هشت سال برای درس خواندن سپری می شود.

         شش سال دراستراحت کردن می گذرد.

         هفت سال صرف تعطیلات وتفریح می شود.

         پنج سال با حرف زدن و مذاکره با دیگران می گذرد.

         چهارسال برای صرف غذا وقت می گذرد.

         سه سال به رفت وآمد کردن می گذرد.

          

به نظر شما ارزش زمان چقدر است؟

         برای دانستن ارزش یک سال ، از دانش آموزی که در امتحانات آخر سال از درسی نمره نیاورده است بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک ماه ، از مادری که نوزادی نارس به دنیا آورده است بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک هفته ، از سردبیر یک هفته نامه بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک ساعت ، از عشاقی ! که در انتظار دیدن یکدیگر  هستند بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک دقیقه ، از کسی که از قطار جا مانده ا ست بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک ثانیه ، از کسی که درست در لحظه آخر از خطر یک تصادف جان سالم به در می برد بپرسید.

         برای دانستن ارزش یک میلی ثانیه ، از کسی که در مسابقات المپیک به مدال نقره دست یافته است بپرسید.

          

دزدان زمان کدامند؟

         تلفن زدن

         مراجعات شخصی (منظور ارباب‌رجوع نیست بلکه دوستان و هم‌کاران)

         جلسات

         کارهایی که می‌بایست به دیگران محول شوند.

         طفره‌رفتن و تردید در تصمیم‌گیری Procrastination and Indecision ) )

         شروع کار آن‌هم وقتی اطلاعات شما درباره‌ی آن ناقص است.

         بحران زدگی  Fire Fighting) )

         ارتباطات مبهم

         اطلاعات تکنیکی ناقص

         اهداف و اولویت‌های مبهم

         فقدان برنامه‌ریزی

         استرس و خستگی

         ناتوانی در گفتن واژه‌ی "نه"

         عدم وجود نظم و ترتیب

عوامل اتلاف وقت کدامند؟

         تلاش بیش از حد در یک کار

         تعلل کردن و پشت گوش انداختن

         وقفه ایجاد کردن در میان یک کار

         گوش ندادن

         ناتوان بودن در گفتن "نه"

         ناتوان بودن در نتظیم اولویتها

         همه را در یک کار سهیم کردن

         زیاد از حد به جزئیات توجه کردن

         کم توجهی به مطالب اصلی

         بی برنامگی

         کم توجهی به کل کار و اهداف آن

         انجام دادن یک کار جزء جزء شده

         کم توجهی به استراحت و آرامش که سبب ایجاد اشتباه و خستگی مفرط میشود

         اطلاعات (فقدان، ناکافی، نا واضح)

         مطالب خواندنی بسیار زیاد

         جلسات (خیلی زیاد، خیلی طولانی)

         تلفن (ناتوانی در برقراری ارتباط موقع نیاز (مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد!)، مزاحمهایی که میان تلفن شما وارد میشوند، زیاد صحیت کردن با تلفن)

         کمبود نیروی حمایتی

         سیستمهای فایل بندی و طبقه بندی (ضعیف، پیچیده)

         نقصهای فنی (ماشین، کامپیوتر، آسانسور)

         افراد دیگر (تنبل، غایب، متاخر)

منبع: مدیریت تحول