رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

عدم صداقت تحصیلی


 تقلب و عدم صداقت تحصیلی موضوعی است که با همکاری آقای دکتر خامسان روی آن کار می کنم. موضوعی که در مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان متأسفانه کمتر به آن توجه شده است برای مثال دانشگاه امام صادق برای برخورد با تقلب فقط موارد زیر را ذکر کرده است.

ماده ۳۳تبصره 3: نحوه برخورد با موارد تقلب دانشجو در امتحان:

الف- منظور نمودن نمره صفر برای درسی که دانشجو در آن مرتکب تقلب شده است.

ب- معرفی به کمیته انضباطی دانشگاه

این در حالی است که در  بیشتر دانشگاه های دنیا قوانینی را برای جلوگیری از تقلب و عدم صداقت تحصیلی  تدوین کرده اند که به تفصیل تمام مصداق های عدم صداقت تحصیلی را بیان می کند و برای هر سوء رفتاری که از طرف دانشجو یا استاد صورت بگیرد مجازاتی متناسب با آن در نظر می گیرند.

تقلب

آیا شما تاکنون تقلب کرده اید؟ آیا به نظر شما تقلب یک فعل غیر اخلاقی است؟ فکر می کنید اگر این سوال را از علما و مراجع تقلید بپرسید چه جوابی خواهند داد؟ روی لینک زیر کلیک کنید تا نظر بعضی از مراجع را در این زمینه بدانید.

تقلب در امتحان از دیدگاه مراجع

شما همانی هستید که می اندیشید

ای برادر تو همه اندیشه ای                     ما بقی خود استخوان و ریشه ای

گر گل است اندیشه تو گلشنی               ور بود خاری تو هیمه ی گلخنی

                                                                                         «مولانا»

زمانی که اغلب نظریات روانشناسی متاثر از رویکرد رفتارگرایی بودند در رواندرمانی نیز بیشتر از اصول رفتارگرایی استفاده می شد که به آن رفتار درمانی گفته می شود، اما با پیدایش نظریات شناختی در رواندرمان نیز بیشتر از اصول نظریه های شناختی استفاده می شود. در این روش درمانی که به شناخت درمانی معروف است فرض بر این است که بیشتر مشکلات روانی انسان ریشه در تفکرات و اندیشه های انسان ها دارد. در این روش درمانی سعی می شود  تحریف شناختی یا فکری اشتباه را با افکار واقع بینانه و مثبت تر جایگزین کنند. این تحریف های شناختی و راه های مقابله با آن را در لینک زیر مطالعه کنید.

شما همانی هستید که می‌اندیشید

همه چیز در باره روانشناسی

اگر چه روانشناسی یک علم نوپایی است و شروع آن را به صورت تجربی از سال 1879 می دانند، اما امروزه روانشناسی آنقدر گسترده است که نمی توان تمام مطالب آن را در قالب یک کتاب یا وبلاگ گنجاند، با این وجود اگر شما آشنایی اندکی با زبان انگلیسی داشته باشید، در لینک زیر می توانید اطلاعات تقریبا جامعی از روانشناسی بدست بیاورید.

http://psychology.about.com/

۱۰ واقعیت اساسی در رابطه با ازدواج


۱) شما نمیتوانید فردی را مجبور کنید تا شما را دوست داشته باشد و هیچ کس توانایی خوشبخت ساختن صد در صد شما را ندارد.
۲) هر چه میخواهید تلاش کنید، شما هیچگاه قادر نخواهید بود شریک خود را تغییر دهید، هر چند اگر شما خود را تغییر دهید، ممکن است شریک شما نیز تغییر کند.
۳) اشخاص با اشخاص ازدواج نمیکنند، بلکه آنها با توهمات و خیالپردازیهای خودشان ازدواج میکنند.
۴) یک ازدواج حقیقی درست از نقطه ای آغاز میگردد که توهمات پایان می یابند. چالش یک ازدواج آن است که کشف کنیم با چه کسی ازدواج کرده ایم.
۵) عشق تنها یکی از عللی است که ما شریک خود را بر میگزینیم. (برخی اوقات مهمترین فاکتور نمیباشد)
۶) به احتمال زیاد، خصلتها و صفات موجود در شریکتان که دیوانه وار خشم شما را برمی انگیزند، همان صفاتی هستند که در ابتدا شما را مجذوب شریکتان کرده بوده اند.

۷) این غیر ممکن است که شما بدون تجربه کردن دوران درد و تنهایی یک رابطه را پشت سر بگذارید.
۸) بزرگترین هدیه ای که میتوانید به فرزندانتان اعطا کنید یک ازدواج محبت آمیز میباشد.
۹) موفقیت زمانی در یک ازدواج حاصل میگردد که هر کدام از ما به این واقعیت پی ببریم که نیازهای شریکمان حداقل به اهمیت نیازهای خودمان میباشد.
۱۰) ازدواج بهترین فرصت برای رشد و بالندگی، غلبه بر حس خودخواهی و آموزش عشق ورزی میباشد. 

منبع: سایت پژشکان

لینک مقاله

"تقلب در مؤسسات آموزشی: یک دهه پژوهش" عنوان مقاله ای است که با همکاری آقای دکتر خامسان ترجمه کرده ام و اولین کار دانشجویی بنده است در در یک مجله  چاپ می شود. چکیده مقاله از لینک های زیر قابل دسترسی است. 

مگ ایران 

مجله تازه های پژوهش در برنامه ریزی درسی