رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

بی سوادان قرن ۲۱

بی سوادان قرن ۲۱ کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند
بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه را دور بریزند ودوباره بیاموزند.

الوین تافلر

ضرورت ترویخ اخلاق علمی در نظام آموزش عالی

وقتی می خواستم برای پایان نامه ام موضوعی انتخاب کنم بیشتر به این فکر می کردم که بتوانم روی یک موضوعی کار کنم که کاربردی و موضوع آن هم متغیرهایی باشد که در کلاس درس تاثیر گذار هستند. هنگامی که با یکی از اساتید راجع به انتخاب موضوع صحبت کردم ایشان موضوع تقلب که در ایران به آن توجهی نمی شود را پیشنهاد داد. ابتدا خودم زیاد از این موضوع  راضی نبودم، چون فکر می کردم که این موضوع ارزش تحقیق نداره، ولی چون یکی از اولویت های پژوهشی استاد بود و معمولا اساتید به موضوعاتی که خودشان به آن علاقه دارند توجه بیشتری نشان می دهند روی این موضوع متمرکز شدم. همان طور که استاد می گفت پژوهش های زیادی روی این موضوع انجام نشده بود. جمعا حدود چها تا پژوهش انجام در ده سال اخیر انجام شده بود. این در حالی است که در کشور آمریکا بیش از 80 سال است که معضل توسط جامعه دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است و صدها پژوهش در این زمینه انجام گرفه است تا مشخص شود متغیرهای تاثیر گذار بر رفتار تقلب کدامند. همچنین در کشور آمریکا حدود 100 سال است برای جلوگیری از تقلب قوانینی را وضع کرده اند. در این قوانین شکل های تقلب و مصداق های آن و همچنین روند رسیدگی به اتهام کسی که مرتکب تقلب می شود مشخص شده است. و حتی در بسیاری از موارد افراد و اساتید صاحب نامی به دلیل نوشتن چند کلمه یا جمله از یک منبعی بدون ارجاع آن از دانشگاه اخراخ شده اند. اما در کشور ما....

البته در ایران این مسئله بتدریج دارد به صورت خودجوش مورد توجه قرار می گیرد. راه اندازی وبلاگ استادان علیه تقلب یکی از این کارها برای آگاهی بخشی به جامعه ی دانشگاهی است.

آقای دکتر جابری پور در مجله ی آیینه‌ی دانشگاه مطلبی با عنوان ضرورت ترویج اخلاق آکادمیک در دانشگاه  نوشته اند تا ضرورت توجه به شرافت علمی را بیشتر نشان بدهند

 

حجاب موضوعی حل نشده

نمی دانم چرا در کشور ما به صورت فصلی به بعضی از پدیده های و ضروریات اجتماعی توجه می شود و بعد از مدتی به کلی فراموش می شود. اگز رعایت حجاب به نفع جامعه است و باعث تحکیم خانواده می شود آیا نیازمند تدابیری واقع بیننانه و بلند مدت نیست. آیا توانسته ایم ضرورت آن را برای جامعه تبیین کنیم. اگر خود نمایی و جاوه گری زن را امری غریزی می دانیم که باعث بقای نسل می شود، آیا برای هدایت این غریزه در مسیر سعادت بشرو نه سرکوب آن چاره ای اندیشیده ایم. اگر می خواهیم حجاب را از منظر دین تبین کنیم آیا لازمه اش  ارشاد و جریمه ی  زنان بدحجاب است ؟  برای تبیین حجاب ازمنظر دین ابتدا  باید به تعمیق باورهای اعتقادی جامعه پرداخت. مقاله های زیر به دلیل وجوب حجاب در جامعه پرداخته است.


حیا و خودآرایی و نقش آن‌ها در سلامت روانی زن


درد بد‌حجابی، کجا درمان می‌شود؟