رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

عجب صبری خدا دارد

عجب صبری خدا دارد!

اگر من جای او بودم

همان یک لحظه اول،

که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان،

جهان را با همه زیبایی و زشتی،

به روی یکدگر، ویرانه می کردم.

 

عجب صبری خدا دارد!

اگر من جای او بودم

که در همسایه ی صدها گرسنه، چند بزمی گرم عیش و نوش می دیدم،

ادامه مطلب ...

یک سخن از شریعتی

 

 

کاش خدا سه چیز را نمی آفرید .......          

غرور،دروغ،عشق

 

تا هیچ گاه کسی از سر غرور به دروغ دم از عشق نزند.

تنبیه بدنی

خاطرات دوره ابتدایی را در کدام صفحه دفتر زندگی خودتان نگاشته اید؟ این صفحه از دفتر خاطرات شما چه رنگی است؟ سبز، بی رنگ، یا سیاه؟ واژه تنبیه در دفتر خاطرات شما چند بار تکرار شده؟ منظورم تنبیه بدنی است. معلمانی که می خواستند اطلاعاتی را بدون اینکه شما  ضرورت یادگیری آن ها را دانسته باشید به زور، حتی به قیمت جان شما که شده، با تنبیه بدنی در مغز شما فرو کنند. معلمینی که با شعار:

            تا نباشد چوب تر               فرمان نبرد دانش آموز خ­­...

خلاقیت، کنجکاوی و علایق شما را در ازای حفظ کردن طوطی وار یک سری اطلاعات به بند می کشیدند و سعی داشتند موم وجود شما را با قالب دیروز خود نقش بزنند. آنان حتی یک لحظه به شما مجال ندادند که اندیشیدن را بیندیشید و خود نیز نیندیشیدند که آیا می توانند:

با علم دیروزشان

                                     دانش آموزان امروز را

                                                                                                      برای فردا تربیت کنند.

اما معلمان آگاه و دلسوز به این امر واقف بوده و هستند که چنانچه فراگیر، برای یادگیری یک مطلب انگیزه نداشته باشد، تنبیه بدنی هیچ گونه اثربخشی نخواهد داشت. بنابراین آنان می دانند که اولین گام در یادگیری ایجاد انگیزش در فراگیران است نه تنبیه بدنی.

علم بهتر است یا...

شاید از کسانی باشید در طول تحصیلاتتان حداقل یک بارموضوع انشاء شما این بوده است که: علم بهتر است یا ثروت.  راستی شما در انشاء خود کدام یک را بهتر می دانستی؟ اگر امروز دوباره همان موضوع به شما داده شود چه چیزی خواهید نوشت؟ اجازه بدهید موضوع را دستکاری کنیم و به جای آن بنویسیم علم بهتر است یا انسان؟ علم باید در خدمت انسان باشد یا اینکه انسان باید قربانی علم شود؟ حتماً این خبر را شنیده اید که ویروس آنفلوآنزای نوع A ، یک ویروس طبیعی نیست بلکه ویروسی است که در محیط  آزمایشگاهی تولید شده و سپس عمداً پخش شده است.  شاید دلیل آن را بپرسید. گفته می شود که هدف آن از بین بردن یک سوم جمعیت جهان بدون یک جنگ آشکار و با کمترین هزینه و همچنین فروش واکسن آن به کشورهایی که دانش ساخت آن را در اختیار ندارند تا سرمایه هنگفتی را روانه جیب یک عده افراد بکند. اما اینکه چرا همچنین کاری باید صورت بگیرد باید گفت که وقتی رشد «دانش» و «اخلاق» بشری متوازن نباشد «نوعدوستی» و «منافع عمومی» جای خود را به «خودپرستی» و «منافع فردی» خواهد داد. اگر امروز موضوع انشاء شما این باشد که: علم بهتر است یا اخلاق، پاسخ شما چه خواهد بود؟

انگاره های منفی

رمز موفقیت انسان های خلاق از بین بردن انگاره های ذهنی منفی است. آنان که خود را خود را موجوداتی ذلیل و خوار می پندارند، بدانند در نهایت تماشاگر بی اختیار گذر عمر خواهند بود. برای شروع زندگی خلاق از خودتان نپرسید که بهره هوشی من چقدر است بلکه از خود سوال کنید که فضای ذهنی من چگونه است. مادام که نظر مساعدی به خود نداشته باشید نمی توانید به زندگی خلاق برسید، حتی اگر مانند انیشتن باهوش باشید. و این را نیز بدانید که زندگی خلاق از همین ‹‹حالا›› شروع می شود و نیازی به هیچ گونه مقدمه آنچنانی که برخی می پندارند، ندارد.به شما که قصد دارید فضای ذهنی منفی خود را عوض کنید مطالعه کتاب زیر را پیشنهاد میکنم.

سایکو سیبرنتیک: فضای روانی ، نوشته ماکسول مالتز، ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات اسرار دانش

کشتیرانی مگس

 مگسی بر پرکاهی نشست که آن پرکاه بر ادرار خری روان بود . مگس مغرورانه بر ادرار خر کشتی میراند و میگفت : من علم دریانوردی و کشتیرانی خوانده ام . در این کاربسیار تفکر کرده ام. ببینید این دریا و این کشتی را و مرا که چگونه کشتی می رانم. او در ذهن کوچک خود بر سر دریا کشتی میراند آن ادرار، دریای بیساحل به نظرش می آمد و آن برگ کاه کشتی بزرگ، زیرا آگاهی و بینش او اندک بود . جهان هر کس به اندازة ذهن و بینش اوست . آدمِ مغرور و کج اندیش مانند این مگس است. و ذهنش به اندازه درک ادرار الاغ و برگ کاه.

شلیک ۲ گلوله و آغازجنگ جهانی اول

۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۴یک ناسیونالیست صرب به نام «گاوریلو پرینسیپ Gavrilo Princip» در شهر سرایوو Sarajevo به سوی دوک بزرگ، Franz Ferdinandفرانتس فردیناند ولیعهد  ۵۱ ساله اتریش و همسرش سوفیا که با اتومبیل از خیابان می گذشتند تیر اندازی کرد و هردو را کشت.به دنبال این اتفاق بعد ازیک ماه اتریش با صربستان وارد جنگ شد و کشورهای جهان هر کدام جانب یکی از این ۲ کشور را گرفتند و این جنگ که با شلیک دو گلوله آغاز شده بود ۴ سال به طول انجامید.

خودتان باشید

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا اینقدر منحصر به فرد آفریده شده اید؟ آبا تا به حال کسی را دیده اید که دقیقا مثل شما باشد؟ آیا تا به حال مثل خودتان بوده اید؟ آیا وقت آن نرسیده که از عمق وجود خود ترنم «خود بودن» را سر بدهید؟ اگر چه «خودبودن» و«خودشدن» با این نقاب­هایی که روزگار بر صورت امثال من و شما گذاشته، ممکن است یکی از دشوارترین کارهایی باشد که باید انجام بدهیم، اما رسیدن به حلاوت «خود شدن»  می تواند مرهمی بر زخم های این کار دشوار باشد. در دنیایی که همه به فکر بهره کشی از دیگران هستند شما باید به خودتان حق بدهید تا با سلاح «خود بودن» از چنگال گرگ هایی که جامه انسانی به تن کرده اند و هویت فردی شما را به کمین نشسته اند خود را به ساحل امن «خودشدن» برسانید. آری وقت آن رسیده که با خودتان آشتی کنید و مسئولیت شکوفایی خویشتن را بر عهده بگیرید. بدانید که برای «خودشدن» یک گام بیشتر فاصله نیست و آن گذر از همرنگ شدن با جماعت است.

مراقب افکارت باش

مراقب افکارت باش، چون افکارت، گفتارت را می سازد؛ مراقب گفتارت باش، چون گفتارت، اعمالت را می سازد؛ مراقب اعمالت باش، چون اعمالت، عادت هایت را می سازد؛ مراقب عادت هایت باش، چون عادت هایت ، شخصیتت را می سازد؛ مراقب شخصیتت باش، چون شخصیتت، سرنوشتت را می سازد.

به خاطر بسپار

به خاطر بسپارکه امروز همان فردایی است که دیــــروز نگــــران آن بودی

 دیروز تاریخ،  فـردا معما،  و امروز زندگی است.

تعلل ورزی یا اهماکاری

شما چه جور آدمی هستید؟ آیا کارهای خود را به موقع انجام می دهید یا اینکه صبر می کنید تا تمام آن ها را در یک زمان مناسب انجام دهید؟ آیا می دانید به این طرز تفکر چه می گویند؟ می پرسید کدام طرز تفکر؟ منظورم عادت نادرست به تعویق انداختن کاره،  که به بهانه انجام آن در یک زمان مناسب آن را به تعویق می اندازیم. اگر به دنبال چاره هستید مطلب را تا پایان بخوانید. اهمالکاری، تعلل ورزی، مسامحه کاری یا به تعویق انداختن کار مشکلی است که اکثر مردم گرفتار آن هستند. آنها در قضاوتهایشان در باره اهمالکاری، به روشهای مختلف عمل می کنند و در مجموع، هر کسی برای اقدام مسامحه کارانه ای که مرتکب شده، دلیل و استدلالی دارد. در زیر دلایلی که

ادامه مطلب ...

نقش گمشده معلمان

درس معلم ار بود زمزمۀ محبتی        جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

اگر چه امروزه نقش معلمان درنظام آموزشی کشوربیشتر روی انتقال  اطلاعات خلاصه شده است، اطلاعلتی که دانش آموز ضرورت یادگیری آن ها را و حتی ارتباط آنها را با زندگی واقعی نمی داند، اما باید آگاه بود که این فقط یکی از وظایف معلمان است. معلم باید نقشهای دیگری همچون:

ایجاد انگیزه و میل به آموختن در دانش آموز

ایجاد خودباوری و خود انگاره مثبت در دانش آموز

تشویق دانش آموز به سوی عمل

یاد دادن چگونه یاد گرفتن به دانش آموز

درگیر کردن دانش آموز با امور واقعی زندگی

آموختن مهارتهای ارتباطی و کلامی

یاد دادن چگونه اندیشیدن به دانش آموز

تشویق دانش آموزان برای خلق ایده های جدید

ایجاد حس پرسشگری در دانش آموز

دادن فرصت به دانش آموزان برای خودارزیابی

داشته باشد. 

یکی از دلایلی که باعث شده است معلمان بیشتر بر انتقال اطلاعات تاکید کنند، نظام ارزشیابی تحصیلی کشوراست که بیشتر روی آزمونهای مداد-کاغذی متمرکز است. اگر چه نقش این آزمون ها را نمی توان به کلی انکار کرد ولی باید متوجه این نکته بود که یادگیری دانش آموز تنها به دانش آن ها خلاصه نمی شود بلکه علایق، نگرشها و مهارتها هم بخشی از یادگیری دانش آموز هستند.  

داشتن هدف در زندگی

یکی از رمزهای موفقیت و پیروزی  انسان  داشتن هدف در زندگی است. اهداف هر فرد باید بر اساس واقعیات و شرایط موجود و توانایی های خود او انتخاب شود. این اهداف نباید ناشی از توهم و زیاد آرمانی باشند که رسیدن به آن ها غیر ممکن باشد و همچنین نباید آنقدر بی ارزش و کم اهمیت باشند که دستیابی یا عدم حصول آن ها  برای فرد خوشایند نباشد. اهداف میتوانند بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت باشد. این اهداف هیچ مغایرتی با یکدیگر ندارند بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند و شرط رسیدن به اهداف بلند مدت حصول اهداف کوتاه مدت و میان مدت است. آنانی که هدف ندارند نمی دانند که به کدامین سو روانه اند و لاجرم هر آنچه را که برایشان پیش می آید باید بپذیرند.

وصیت نامه داریوش هخامنشی

اینک که من از دنیا می روم بیست پنج کشور جزو شاهنشاهی ایران است و در تمام این کشورها پول ایران رواج دارد و ایرانیان در آن کشورها دارای احترام هستند و مردم آن کشورها نیز در ایران دارای احترام می باشند. جانشین من خشایار باید مثل من در حفظ این کشورها بکوشد و راه نگهداری این کشورهااین است که در امور داخلی آنها دخالت نکند و مذهب و شعایر آنهارا محترم بشمارد.

اکنون که من از این دنیا می روم دوازده کرور زر در خزانه ی پادشاهی داری و این زر یکی از ارکان پادشاهی تو می باشد زیرا قدرت پادشاه فقط به شمشیر نیست بلکه به ثروت نیز هست. البته به خاطر داشته باش که تو باید به این ذخیره بیفزایی نه اینکه آن را بکاهی. من نمی گویم که در مواقع ضروری از آن برداشت نکن زیرا قاعده ی این زر در خزانه آن است که هنگام ضرورت از آن برداشت کنند اما در اولین فرصت آن چه بر داشتی به خزانه باز گردان. مادرت آتوسا بر من حق دارد پس پیوسته وسایل رضایت خاطرش  را فراهم کن.

  ده سال است که من مشغول ساختن انبارهای غله در نقاط مختلف کشور هستم . من روش سا خت این انبارها را که با سنگ ساخته می شوند و به شکل استوانه است در مصر آموختم و چون انبارها پیوسته تخلیه می شوند حشرات در آن به وجود نمی آیند و غله در این انبارها چند سال می ماند بدون اینکه فاسد شود و تو باید بعد از من به ساختن این انبارها غله ادامه دهی تا اینکه همواره آذوقه ی دو یا سه سال کشور در آن موجود باشد و هر سال بعد از این که غله ی جدید بدست آمد از غله موجود در انبارها برای تامین کسر خواروبار استفاده کن و غله جدید را بعد از اینکه بوجاری شد به انبار منتقل نما. به این ترتیب تو هگز برای آذوقه در این مملکت دغدغه نخواهی داشت ولو دو یا سه سال در این مملکت خشکسالی شود.

هرگز دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی نگمار. برای آنها همان مزیت دوست بودن با تو کافیست. چون اگر

ادامه مطلب ...

«کودکان فقط فرزندان شما نیستند»

کودکان فقط فرزندان شما نیستند، آن­ها دختران و پسران زندگی هستند که آن­ها را خواسته است. با اینکه شما آن­ها را به وجود آورده­اید، آن­ها از شما نیستند و هر چند که با شما هستند، به شما تعلق ندارند، شما می­توانید عشق خود را به آن­ها بدهید ولی نه افکارتان را، چون آن­ها افکار خودشان را دارند. شما می­توانید جسم آن­ها را در خانه نگاه دارید، ولی نه روح آن­ها را چون روح آن­ها در خانه­ی فردا ساکن است؛ خانه ای که شما حتی در رؤیاهایتان به آن راه ندارید.ممکن است بکوشید تا مانند آن­ها باشید، ولی خواستار این نباشید که آن­ها را مانند خود کنید، چون زندگی نه به عقب بر می­گردد و نه خواستار دیروز است. شما آن کمان­هایی هستسد که فرزندانتان چون تیر های زنده از آن­ها رها می­شوند. 

 

                                                                « جبران خلیل جبران »

زندگی

زندگی با همه وسعت خویش سرای غم خوردن نیست، حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست، اضطراب و هوس و دیدن و نادیدن نیست. زندگی خوردن وخوابیدن نیست، زندگی جنبش وجاری شدن است، زندگی کوشش و راهی شدن است از تماشاگه آغاز حیات تا به جایی که خدا می داند.

نامه آبراهام لینکلن به معلم پسرش

 

  

به پسرم درس بدهید
او باید بداند که همه مردم عادل و همه آن ها صادق نیستند ، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد ، انسان صدیقی هم وجود دارد . به او بگویید ، به ازای هر سیاستمدار خودخواه ، رهبر جوانمردی هم یافت می شود . به او بیاموزید ، که در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست . می دانم که وقت می گیرد ، اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش ، یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد . به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد . از پیروز شدن لذت ببرد . او را از غبطه خوردن بر حذر دارید . به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید .
اگر می توانید ، به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید . به او بگویید تعمق کند ، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود . به گل های درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز می کنند ، دقیق شود .
به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد . به پسرم یاد بدهید با ملایم ها ، ملایم و با گردن کش ها ، گردن کش باشد . به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند .
به پسرم یاد بدهید که همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند .
ارزش های زندگی را به پسرم آموزش دهید . اگر می توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند . به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد .
به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند ، اما قیمت گذاری برای دل بی معناست .
به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد .
در کار تدریس به پسرم ملایمت به خرج دهید ة اما از او یک نازپرورده نسازید . بگذارید که او شجاع باشد ، به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد توقع زیادی است اما ببینید که چه می توانید بکنید ، پسرم کودک کم سال بسیار خوبی است.

برگرفته از گروه اینترنتی hydroforum

نیک شهر در یک نگاه

  http://www.aftablog.com/uploads/n/nikshahr/11369.jpg

 

شهرستان نیک‌شهر یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان است. مرکز این شهرستان، شهر نیک‌شهر است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۸۸٫۷۱۳ نفر بوده است نیکشهر از شهرستان های بزرگ و پرجمعیت استان سیستان و بلوچستان است. چهار شهر قصرقند ، فنوج ، بنت و اسپکه از لحاظ اداری زیر نظر نیک شهر هستند. نیک شهر از طریق راه‌های اصلی آسفالته به شهرهای مهمی مانند چابهار ، کنارک و ایرانشهر متصل است. همچنین راه آهن مهم چابهار - کرمان که در آینده به بهره برداری می‌رسد از این شهر عبور می‌کند. نیک شهر بعد از کنارک ، نزدیکترین شهر به بندرچابهار است. برای دیدن تصاویر آثار تاریخی و باستانی شهرستان نیکشهر در ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

آزمون آدمک ( گودیناف)

تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال 1920 در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.

هدف

مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی  به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.

دستور اجرا

اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:" یک آدم ترسیم کن  و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش " ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.

نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:

ادامه مطلب ...

لحظه ها

لحظات را گذراندیم تا به خوشبختی برسیم ! غافل از اینکه خوشبختی همان لحظاتی بود که گذشت.