رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

تکریم!!! (یا تحقیر) ارباب رجوع در بیمارستان محمد رسول الله نیکشهر

 
"همین مردم کوچه و بازار و کشاورزهای بسیار عزیز و کارمندان و کسانی که در کارخانه‌ها زحمت می‌کشند اینها هستند که مایه افتخار یک ملت و مایه پیروزی یک ملت است. پیروزی را برای ما و شما اینها به دست آوردند و اینها ولی نعمت ما هستند. و ما باید این معنا را در قلبمان احساس کنیم که با این ولی نعمت‌های خودمان رفتاری بکنیم که خدا از آن رفتار راضی باشد."  امام خمینی (ره)

تکریم و ارج نهادن به کرامت انسانی مورد تاکید تمامی ادیان، فرهنگ ها و صاحبان اندیشه و خرد است. حفظ کرامت و حرمت انسانی از بنیادی ترین ارزشهای نظام اسلامی است تا جایی که رضایت و تکریم خداوند مشروط بر رضایت و تکریم بندگانش است.

طرح تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است، که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. در واقع، طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.

 تکریم و احساس رضایتمندی ارباب رجوع وقتی محقق خواهد شد که نگاه دستگاه های دولتی، متولیان و مسئولین امر به مردم نگاه ارزشی وانسانی باشد، و به بهانه واهی بالارفتن هزینه های مالی و نداشتن فرهنگ استفاده از امکانات، چوب حراج بر کرامت انسانی زده نشود.

انگیزه نوشتن این چند سطر هیچ گونه حب و بغض شخصی نیست بلکه احساس تکلیفی است که به عنوان یک شهروند جهت اصلاح موارد ذکر شده را دارد. انتظار می رود مسئولین امر با سعه صدر علت وجود مشکلات زیر را جهت تنویر افکار عمومی و افزایش میزان رضایتمندی مردم نیکشهر بیان نمایند.

 مصادیق عدم تکریم ارباب رجوع در بیمارستان محمدرسول الله نیکشهر:

1.    کمبود نیروی پرستاری: بیشترین اقدامات درمانی بیماران برعهده پرستاران است و کار آنها بسیار حیاتی و حساس است و نقش عمده ای در احساس رضایت بیماران دارد. اگر چه کمبود نیروی پرستاری مشکلی سراسری است و خاص یک بیمارستان نیست، اما کمبود پرستار در بیمارستان نیکشهر بارزتر از سایر بیمارستان ها است که یکی از دلایل آن پذیرش پرستاران از سایر شهرستان های استان می باشد. بسیاری از پرستاران و پرسنل بیمارستان نیکشهر قبل از اتمام تعهد آن ها بدون ضابطه از بیمارستان نیکشهر به سایر بیمارستان های استان منتقل می شوند. گزینش پرسنل از سایر شهرستان های استان و انتقال آن ها قبل از اتمام تعهد اساسا باعث کمبود نیرو می شود ، چون این نیروها اگرچه عملا در محل استخدام حضور ندارند اما در چارت سازمانی بیمارستان جزء نیروهای بیمارستان محسوب شده و گرفتن مجوز برای نیروی جدید را دچار مشکل می کند. 

2.    کمبود نیروی خدماتی: یکی دیگر از مشکلات بیمارستان نیکشهر که باعت نارضایتی ارباب رجوع می شود کمبود شدید نیروی خدماتی است. اگر نیروی خدماتی کافی در بیمارستان وجود داشته باشد، اموراتی مثل نظافت بیمارستان، جابه‌جایی بیماران بین بخش های پاراکلینی و بخش درمان بهتر انجام می شود که این امر سبب رضایت بیماران خواهد شد.

3.    اختصاصی نمودن آسانسورهای بیمارستان: آسانسورهای بیمارستان در ابتدای راه اندازی دارای کلید عمومی بودند، اما بعد از مدتی به بهانه نداشتن فرهنگ استفاده از آسانسور، بجای کلید عمومی آن را مجهز سویچرهایی نمودند که سویچ آن ها فقط در دست تعدادی از پرسنل می باشد.

4.    جمع آوری نمودن صندلی های مخصوص همراه بیمار: چندی پیش اتاق های بخش بستری مجهز به صندلی همراه بیمار از نوع صندلی تخت خواب شو شد(صندلی که به راحتی قابلیت تبدیل شدن به تخت خواب را دارد). اما بعد از مدتی این صندلی ها به دلیل قیمت بالا و احتمالا نداشتن فرهنگ استفاده از آن جمع آوری شده و در انبار نگهداری می شوند و فقط هنگام بازدید مقام های مافوق و عالیرتبه چندساعتی فرصت حضور در اتاق های بستری را پیدا کرده و بلافاصله جمع آوری می شوند.. (ظاهر این صندلی ها و خیلی از امکانات و اقدامات مخصوص روزهای بازدید جهت کسب درجه اعتبار بخشی است؟؟؟). بارها مشاهده شده است که همراهان بیمار روی کف اتاق های بستری و یا با کنار هم گذاشتن چند صندلی معمولی روی آن ها خوابیده اند.

5.    از زمان اجرای طرح تحول سلامت تمامی خدمات و اقدامات درمانی در داخل مراکز درمانی توسط پرسنل انجام می شود. اما در بیمارستان نیکشهر بسیاری از خدمات از قبیل تهیه دارو از داروخانه بیمارستان، جابجایی بیمار برای انجام آزمایش و عکسبرداری، تحویل نمونه ها به آزمایشگاه و گرفتن جواب آزمایش ها از آزمایشگاه و...   توسط همراه بیمار صورت می گیرد. البته شاید مسئولین بیمارستان این موارد را تکذیب کنند، اما آن هایی که بیمار داشته اند و گذرشان به بیمارستان افتاده است این موارد را تصدیق خواهند نمود.

6.    شیوه نوبت گیری: فلسفه استفاده از تکنولوژی سرعت، سهولت و شفافیت در انجام امور است نه ضایع شدن حق محرومان و تهیدستان. شیوه نوبت گیری در کلنیک بیمارستان به صورت تمام اینترنتی بوده و مردم روستاهایی که فاقد دسترسی به اینترنت هستند اغلب با مشکل دریافت تعرفه مواجه می شوند. این در حالی است که در بسیاری از کلینیک های مجهز شیوه نوبت گیری به صورت اینترنتی، تلفنی و بخشی از آن حتی حضوری است. مشکلی که روزانه و به وضوح در باجه های پذیرش کلنیک بیمارستان قابل مشاهده است، التماس و خواهش های مکرر مراجعین محروم و تهیدستی است که از روستاهای دوردست فاقد اینترنت و بدون رزرو نوبت مراجعه می کنند.

7.    ندادن بالش و کیف بهداشتی به بیماران بستری: در طرح تحول سلامت تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی ملزم به ارائه کیف بهداشتی یا کیف سلامت هنگام پذیرش بیمار می باشند. محتوی کیف بهداشتی بیمارمعمولا شامل موارد زیر می باشد: کیف - لباس بستری بیمار - دمپایی - شامپو - صابون - مسواک و خمیر دندان - دستمال کاغذی - حوله دست و صورت - قاشق و چنگال - لیوان و ....
 
8.    ندادن غذا به همراه بیمار: آیا غذا دادن به همراه بیمار جزء تعهدات بیمارستان نیست؟ اگر نیست پس چرا به منظور کسب درجه اعتبار بخشی بیمارستان در روز بازدید به جای ظروف یک بار مصرف در ظروف سرامیکی به بیماران و همراهان بیماران غذا داده می شود. بنابراین در بیمارستانی که به همراه بیمار غذا داده نشود بحث از کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع موضوعیت ندارد.

9.    خراب بودن یا قفل بودن بسیاری از سرویس های بهداشتی در بخش ها: بسیاری از سرویس های بهداشتی بیمارستان به دلیل خراب بودن و یا قفل بودن غیرقابل استفاده است.

در پایان امیدوارم که مسئولین بیمارستان فارغ از هر گونه سوگیری، قضاوت و پیش داوری درباره انگیزه نوشتن این مطالب به رفع مشکلات فوق اقدام نموده تا شعار تکریم ارباب رجوع بیشتر جامه عمل بپوشد.

محمداصغر امیری

10 مرداد 98

می توانی...


نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...