رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

رنگارنگ

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

شعر مکران(بلوچی)

وشین وطن می مکران

تو دائم بباتی کامران

آباد سبزین میزران

هروقت که تَی ناما گران

ادامه مطلب ...

روش های نوین ارزشیابی یشرفت تحصیلی

?مقدمه

یکی از اهداف آموزش و پرورش هر کشوری ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیران است. برای تبیین این­که این رفتار مطلوب چگونه می­تواند بوجود بیاید تا به امروز نظریه­های مختلفی بوجود آمده­اند. از جمله­ی این نظریه­ها که با یادگیری آموزشگاهی ارتباط نزدیک­تریدارند و جامع­تر هستند عبارتند از: رفتارگرایی[1]، شناخت گرایی[2]، پردازش اطلاعات[3]، یادگیری اجتماعی[4]، فراشناخت[5](عابدی، عریضی و سبحانی نژاد، 1384). هر کدام از نظریه­های فوق در باره­ی ماهیت یادگیری، هدف یادگیری و قوانین یادگیری نظرات متفاوتی را بیان داشته­اند. این نظریه­ها همچنین بر پنج عنصر اصلی آموزش و پرورش یعنی، هدف، برنامه، روش، ابزار و وسایل و ارزشیابی تأثیر می­گذارند. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان محسوب می شود. لذا با عنایت به اهمیت این عنصر در روند فعالیت یاددهی- یادگیری، ارائه شیوه نوین در این زمینه و ارتقا سطح دانش معلمان و سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد[6].  در این مجال سعی خواهد شد که معنای تلویحی نظریه های رفتار گرایی و سازنه گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد بحث قرار گیرد.

ادامه مطلب ...

لزوم سنجش و ارزشیا بی در آموزش و پرورش

جایگاه و اهمیت سنجش و ارزشیابی در آموزش و پرورش

 ?مقدمه

یکی از شاخص های توسعه ی هر کشوری منابع انسانی آن است . پرورش نیروی انسانی کارآمد برای پاسخگویی به نیاز های هر جامعه مستلزم داشتن یک نظام آموزشی توسعه یافته و کارآمد است. در اکثر جوامع نظام آموزشی یکی از مهمترین نهاد های اجتماعی است که رشد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین شکوفایی استعداد های باالقوه ی افراد را عهده دار است . آموزش و پرورش هر کشوری برای تحقق اهداف خود نیاز به امکانات و تجهیزات و برنامه ریزی دارد . اگر چه منابع انسانی و امکانات برای نیل به اهداف از ملزومات هستند، اما کافی نیستند و برای تداوم عمر هر نظامی، بویژه نظام آموزش و پرورش نیاز به ارزشیابی تمام عناصر و اجزای آن است. برای پاسخگویی به  جایگاه ارزشیابی  در تعلیم و تربیت ابتدا سعی خواهیم کرد چند تعریف از ارزشیابی ارائه کنیم و سپس به اهمیت آن  در آموزش و پرورش بپردازیم .

 

ادامه مطلب ...

منابع کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی و گرایش های وابسته

علاقه مندان به ادامه تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی می توانند جهت آگاهی از منابع به سایت گذر عمر مراجعه کنند.

فرق بین عالم و عابد

صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه        

بشکست عهد صحبت اهل طریق را 

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود  

تا اختیار کردی از آن این فریق را 

گفت آن گلیم خویش به درمی برد زموج 

وین جهد کند که بگیرد غریق را